zaterdag, maart 21

Deutschland adventures - uitwisseling

Hi there, ik ben terug van drie weken weggeweest van mijn blog. Alhoewel jullie dat niet helemaal hebben gemerkt, omdat ik in de krokusvakantie vooruit had geschreven en wel nog wat artikelen heb gedeeld. Om even 'kort' te gaan, het was krokusvakantie, toen ging ik 2 tot 7 maart naar Duitsland voor een uitwisseling met school, de week daarna moest ik dingen inhalen van toen ik in Duitsland was plus mij voorbereiden om mijn toetsweek die afgelopen week was. Kortom druk, druk, druk. En tbh, het voelt echt heerlijk om weer te kunnen typen op m'n laptop zonder dat het samenvatting of iets anders voor school is! Vandaag deel ik met jullie mijn avonturen van Duitsland, wat echt heel gaaf was. Ik zeg nu alvast, als je ooit de kans krijgt om met school mee te doen met een uitwisseling, doen! Echt waar, ik raad het echt iedereen aan.


Okay, ik gok dat we hierboven wel al zo'n 4 uur in de trein zaten, het was in totaal zes uur, en geloof me met zo'n grote groep (veertig mensen gok ik) is dat echt niet niks. Gelukkig hoefden we alleen op de terugweg overstappen. We zaten op een gegeven moment allemaal met onze mobielen voor het raam om foto's te maken van de 'bergen'. Okay, het is inderdaad niet veel, maar het ziet er wel al anders uit dan in Nederlands, toch? Ik ga het in een soort dagboek vorm doen, hopelijk vinden jullie het leuk!



Maandag-
Ik ging dus van maandag- tot zaterdagochtend naar Duitsland, en sliep daar bij een meisje dat begin juni naar mij komt in Nederland. Zoals je hier al kon lezen dat ik dus meedeed aan een uitwisseling, was het dus twee weken echt zover. Het was een topweek, ik weet nog dat we eerst naar hun school gingen en een beetje aparte 'leren-kennen-spelletjes' deden. Daarna ging iedereen mee naar huis. Het was een beetje awkward aan het begin, maar toen kwamen een vriendin van haar met haar uitwisselingsmeisje langs (wie ook een vriendin van mij is) en gingen we wiiën, wat gelukkig de spanning wel weghaalde. Het fijne was (wat sommige anderen niet hadden) dat haar ouders en zus wel wat Engels konden, en het goed vonden dat we eigenlijk vooral Engels praatten en geen Duits. 

Dinsdag-
's Ochtends gingen we eerst drie uur naar school, en daarna naar de burgemeester -even nog wat info: ik was in Rheinstetten, en klein dorpje in het zuidwesten gok ik- en dat was een beetje saai maar wel oké. Daarna hadden we allemaal vrije tijd en gingen we met bijna iedereen naar de dichtstbijzijnde stad Karlsruhe, waar ik in de Primark nog een heel mooi badpak en shirtje heb kunnen scoren. In de avond gingen we weer met de hele groep afspreken, maar was het nogal saai en verveelden we ons. Oh, en ja het was weer eens heel erg koud.

Woensdag-

Vandaag gingen we met de andere groep (er waren dus twee groepen, de originele groep die naar Dornstetten gingen, en wij die naar Rheinstetten gingen. Wij waren niet de originele groep, omdat deze uitwisseling met deze school een maand later nog was geregeld, omdat er dus zoveel Nederlandse kinderen -waaronder ik- waren uitgeloot. Ik hoop dat je het nog kan volgen, sorry!) naar Stuttgart en naar het Mercedes Benz museum. Hoe leuk is deze bus?? Haha fantastisch vind ik hem. :) 

Donderdag-
Deze dag gingen we naar Heidelberg, hele mooie stad. Helaas geen leuke dag. Het was ijs, ja echt ijskoud. We kregen een tour maar ik was die ochtend zelf nog ongesteld geworden en had heel erg pijn in mijn onderrug en buik. Ik heb daardoor echt niks van alles meegekregen, en het was nog wel in het Engels. Het enige wat ik meekreeg is dat het een deel over Martin Luther King ging, want we kwamen bij een stoeptegel met o.a. zijn naam erop. Verder weet ik helemaal niets, oeps.. Die avond hadden we zelf nog bedacht om een kampvuur te doen, wat nog best wel leuk was!

Vrijdag-
De laatste dag alweer! Wow, wat gaat dat toch opeens snel zeg. Vandaag gingen we met alleen de Nederlanders naar Karlsruhe (alweer, maar de leraren hadden alles al gepland dus het maakte niet uit dat we er al waren geweest). Links is het kasteel, waarbinnen het museum en de botanische tuin is. Daarachter heb je ook nog een tuin, dat is waar ik (tweede foto) een eekhoorn zag, zo cute! Het fijne aan die botanische tuin was dat het er echt heerlijk warm was, even lekker weg van alle kou. In de avond gingen we kegeln, een soort bowlen op z'n Duits. Hierna gingen we me de hele groep naar het huis van één van de Duitsers, en gingen daar The Hungergames kijken met pizza. Love it!

Zaterdag-
Tja, en dan is het alweer tijd om weg te gaan. Ik had zin om iedereen thuis weer te zien, maar verder hoefde ik eigenlijk niet weg. Zes uur reizen had ik totaal geen zin in, en ik moest met alweer voorbereiden om de toetsweek, saaai.

Nog een fijn weekend allemaal, geniet en ontspan! Oh, en de foto's zijn allemaal zelfgemaakt met mijn telefoon.


Liefs,
Didem. 


2 opmerkingen:

  1. Je hebt het echt heel erg leuk geschreven waardoor het ook heel erg leuk is om te lezen<3 Jammer dat je een dag zo'n buikpijn had! Het lijkt mij echt onwijs leuk om een uitwisseling te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel erg leuk! Ik ga zelf misschien een halfjaar in Griekenland studeren volgend jaar. xo

    BeantwoordenVerwijderen